vineri, 6 iulie 2012

Ecler clasic, umplut cu multa crema pasticcera

Multumita rudelor care locuiesc la tara, vara primim tot felul de produse alimentare naturale, printre care mult lapte si multe oua. De fiecare data cand primim cadou cate un pachet de acest gen incep sa ma gandesc in ce sa le includ ca sa nu ajunga a se strica prin frigider.
Prima varianta este orezul cu lapte, apoi crema de zahar ars si gata, le-am venit de hac. Numai ca de data asta m-a luat pe nepregatite, frigiderul era deja ocupat cu 20 de oua si vreo 4 litri de lapte, consumul prevazut pe o saptamana.
Ce sa fac cu 40 de oua si 4 litri de lapte? Evident, laptele trebuia consumat primul, asa ca 2 litri s-au dus in orezul cu lapte, din care am mancat 3 zile (si copiii tot nu s-au saturat). Ma simt ca in filmul acela cu "10 negri mititei", am mereu in cap o numaratoare inversa ... a oualelor si a litrilor de lapte.
Ce sa mai fac sa consum multe oua si mult lapte? Eclere cu multa crema pasticcera, adica reteta de care ma feresc de obicei, pe motiv de "ooof, prea multe oua". De data asta a fost perfecta, a mers atat de bine incat am facut-o in doua zile consecutive, sa ne saturam de eclere! Le-am mancat intr-o gramada de variante: calde, reci, goale, pline de crema, cu glazura, fara glazura, au fost delicioase. :
Acuma spuneti si voi, nu-i asa ca arata intr-un mare fel?
Va invit sa incercati aceste eclere si sa lasati deoparte teama de a pregati aluat oparit. Daca respectati indicatiile, reusita este garantata. Zilele acestea am pregatit 3 tavi de eclere, in 2 transe si este prima oara cand imi ies toate perfect. Succes!


INGREDIENTE pentru 1 tava (12 buc):
250ml lapte
100g unt (sau margarina)
1/2 lingurita sare
1 plic zahar vanilat
125g faina (sitata)
3 oua (a cate 60g fiecare, in coaja)

CREMA PASTICCERA:
400-450g lapte
1 plic zahar vanilat
4 galbenusuri
100g zahar
50g amidon alimentar
50g unt moale

PREPARARE:
Primul pas in obtinerea aluatului oparit consta in punerea la fiert, intr-o cratita incapatoare (de 3 litri), a laptelui si untului, cu sare si un plic de zahar vanilat.
Cand laptele da in clocot, iar untul s-a topit complet, cratita se ia de pe foc, se adauga toata faina si se amesteca repede, pana cand absoarbe lichidul.
Cratita se repune pe foc (mic) si se amesteca pana cand aluatul se dezlipeste de pe peretii si fundul acesteia, apoi aluatul se lasa la racit. Pentru o racire cat mai rapida, cratita se pune in chiuveta cu apa rece si se amesteca din cand in cand.


Aluatul oparit este putin dificil, deoarece trebuie respectate foarte exact cantitatile fiecarui ingredient, iar greutatea variabila a oualelor poate afecta reusita acestuia. De aceea, din toate ouale existente la dispozitie, se cantaresc si se aleg numai acelea care au aproximativ 60g (58-62g), cantarite intregi, in coaja.

Cand aluatul s-a racit, se adauga ouale, pe rand, mixand bine dupa fiecare adaos.
Dupa adaugarea primului ou:


Dupa adaugarea a tuturor celor 3 oua:


Inainte de a incepe formarea eclerelor, cuptorul se pune la incalzit, la temperatura maxima, deoarece trebuie sa fie foarte incins in momentul in care este introdusa tava.

Aluatul se introduce intr-un pos cu orificiu mare. Pentru a obtine eclere mai frumoase, pos-ului i se poate adauga un sprit in forma de stea. Eu am folosit un spit de dimensiune mare (6B), de la Wilton, de AICI.


Prin presare constanta, se formeaza eclerele pe hartie de copt, direct in tava, avand grija a se lasa destul spatiu intre ele, in jur de 3cm.


Tava cu eclere se introduce in cuptorul incins, in partea de sus a acestuia. In primele 10 minute, eclerele se coc la cea mai mare intensitate a focului.
Dupe primele 10 minute, focul se reduce si se da la mediu.
In primele 20-25 de minute, nu se deschide sub nicio forma cuptorul.
Dupa 25 de minute, daca este nevoie si cuptorul nu coace uniform, se roteste tava si se mai coc 5 minute. Daca se observa cm eclerele devin prea maronii, focul se poate reduce la minim. Timp total de coacere: 30 minute. Daca se reduce timpul de coacere si nu se respecta temperaturile, eclerele vor iesi cleioase.


Cand sunt gata, eclerele se scot din cuptor si se trasfera pe un grilaj, la racit.
In acest timp se prepara crema.

Laptele se pune la fiert impreuna cu un plic de zahar vanilat.
Separat se freaca galbenusurile impreuna cu zaharul, timp de 5 minute, pana cand cel din urma se topeste.
Se incorporeaza amidonul. Compozitia obtinuta se adauga peste laptele ajuns la punctul de fierbere. Se amesteca rapid, pana cand crema se intareste.



Crema se lasa la racit, apoi se adauga untul moale, scos din timp la temperatura camerei.

Eclerele se taie pe jumatate, pe orizontala, cu un cutit cu zimti mici. In spatiul format prin coacere se adauga crema, cu lingurita, cu o siringa speciala sau pos mic.


Deasupra, eclerele se pot acoperi cu 100g ciocolata topita pe bain marie (intinsa cu pensula de patiserie) sau cu zahar pudra.

Se pastreaza la frigider pana in momentul in care vor fi consumate.

10 comentarii:

  1. Buna Ruxi, cred ca ma voi aventura si cu aceste eclere....sper sa am mai mult succes decat cu primele...temperatura maxima la cuptorul meu electric este de 270 de grade, mediu ar fi 180; crezi ca sunt bune temperaturile astea pentru reusita eclerelor?! Nu ma mai apuc de ele pana nu vb cu tine mai intai :) . Pupici!!!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Moraki, tare m-am mai gandit la tine cand le-am pregatit si de aceea am fost foarte atenta la timpii folositi, am experimentat putin cu timpii, temperaturile si pozitionarea tavii in cuptor, pentru a furniza amanunte testate si cat mai complete.
      Rezultatele au fost urmatoarele:
      - cu tava pozitionata la mijlocul cuptorului, eclerele s-au ars putin pe fund; nu cat sa nu mai poata fi mancate, dar cat sa li se modifice gustul si sa fie mai uscate decat as fi dorit; prin urmare, am pus tava in partea superioara, dar nu pe pozitia cea mai de sus; mentionez ca am un cuptor clasic, cu gaz, cu ardere numai in partea inferioara;
      - am deschis usa dupa 20 de minute si eclerele dinspre exteriorul cuptorului, cele dinspre usa, s-au dezumflat si au ramas cleioase; cele din spatele cuptorului au ramas ok;
      - eclerele coapte in tava a doua s-au umflat mai tare decat primele, deoarece prima oara nu am incalzit cuptorul indeajuns si nu a ajuns la temperatura atinsa dupa coacerea primei tavi;

      Cuptorul meu nu are termostat, are doar 3 gradatii, de la 1 la 3 (mic, mediu si maxim); din ce am reusit sa intuiesc, mic este 160, mediu 180, iar mare habar n-am, la mine mare este maxim. Cu 270 si 180 ar trebui sa mearga lucrurile cum trebuie. Si eu am avut multe nereusite, dar cu reteta asta sunt multumita ca i-am dat, in sfarsit, de cap.
      Mult succes si nu te da batuta.

      Ștergere
  2. ti-au ieshit superbe Ruxi!Si ii plaace mult forma lor serpuita!Sunt PERFECTE!si la noi in familie sunt adorate ..cu proxima ocazie cand o sa a oua. multe am sa fac dupa reteta ta!pt a desi fac eclere ..nu detin reteta perfecta!ba se lasa ba ies cleioase....A tale arata magnific!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Forma serpuita mi-a iesit din greseala. Cand am facut ultimul ecler din prima transa, aveam doar resturi de aluat in pos si, tot chinuindu-ma sa scot aluat, mi-a tremurat mana si a iesit o parte serpuita. Evident, mi-au placut mai mult asa si urmatoarele au fost integral serpuite. Pana si B, care nu prea se lasa miscat de aspectele astea vizuale, cand le-a vazut asa frumusele a exclamat "Wow! Cum le-ai facut asa?" :D
      Reteta si mare parte din indicatii sunt din cartea Silviei Jurcovan.

      Ștergere
  3. ruxi nu rezist sa le tot admir!te puup

    RăspundețiȘtergere
  4. arata incredibil de bine si imi ploua in gura... vreau si eu... eclerele sunt printre dulciurile mele favorite iar crema pasticera imi aduce aminte de dulciurile din Italia pe care le savuram candva L

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Crema pasticcera imi aduce aminte de o prietena draga, de la care am si invatat reteta ;) Facem cand veniti, ok? Te pupic, draga L. :)

      Ștergere
  5. Ruxi iti multumesc ca mi-ai descris asa de amanuntit pasii coacerii, cu siguranta am sa mai incerc o data sa fac eclere si am sa revin cu rezultatele obtinute dupa aceasta reteta. O zi superba alutari de cei dragi! Pupici!!!

    RăspundețiȘtergere
  6. Nemaipomenite ! Imi plac fooarte mult :)

    RăspundețiȘtergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...