luni, 5 noiembrie 2012

Paine cu cartofi si chimen, neframantata

Nu stiu cu ce sa incep in a lauda aceasta paine minunata: crusta cu adevarat crocanta, miezul aerat, mirosul si gustul de nedescris sau faptul ca este una din acele retete in care aluatul nu trebuie framantat, ci doar amestecat.
Eee, va rog sa nu ma credeti pe cuvant si sa o incercati! Pentru mine este una dintre cele mai gustoase si usoare paini din cate am pregatit si mancat.


INGREDIENTE:
450g cartofi albi, pentru piure
2 lingurite drojdie uscata
140-160ml apa in care au fiert cartofii
370g faina 650
1 1/2 lingurita sare
1/2 lingurita seminte chimen

PREPARARE:
Cartofii se curata, se taie bucatele, apoi se fierb in apa, ca pentru piure. Cand sunt indeajuns de moi incat sa fie usor de strapuns cu furculita, se scurg, pastrand o cana din apa in care au fiert, apoi se paseaza si se lasa la racit.


Drojdia se presara peste 140ml din apa pastrata, ajunsa intre timp usor calduta, recipientul se acopera si se lasa 5 minute, pentru a se activa drojdia, care apoi se amesteca pentru a se dizolva.



Faina se cerne intr-un castron incapator, iar in centru se trage faina inspre margini, formand o gropita, unde se adauga drojdia dizolvata. Se presara o lingura din faina de pe margini si se lasa deoparte, acoperit, timp de 20 de minute. In acest timp compozitia din gropita va deveni spumoasa.



Se adauga cartofii pasati, sarea si chimenul, apoi se amesteca, folosind o lingura de lemn, pana cand toate ingredientele se incorporeaza in faina. Pe masura ce se amesteca, aluatul devine din ce in ce mai umed si lipicios.
Aluatul se presara cu faina si, cu mainile infainate, se transfera intr-un castron curat.



Castronul se acopera si se lasa intr-un loc calduros, timp de 2 ore.


Dupa ce a crescut, aluatul se transfera pe masa bine infainata, unde se acopera pe toata suprafata cu faina, pentru a fi cat mai putin lipicios, se intinde usor cu mainile, iar apoi marginile se rasfrang inspre centru, in incercarea de a obtine o bila de aluat.
Aceasta se asaza in tava acoperita cu hartie de copt si apoi presarata cu faina, se acopera cu un prosop si se lasa inca 30 de minute la crescut.
Inainte de a fi introdusa in cuptorul incins, painea se presara cu faina.


Se coace 45 de minute la foc mare si este gata atunci cand, intoarsa pe o parte si cioconita pe fund, scoate un sunet "gol".

Daca se doreste a fi pastrata timp mai indelungat, painea se lasa la racit pe un grilaj, apoi se transfera intr-o punga de bumbac.

4 comentarii:

  1. adica... sunt convinsa ca ar merge nemaipomenit cu o portie de icre...deci, trebuie neaparat sa incerc reteta :L

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. La nici 15 minute dupa ce am bagat-o in cuptor a inceput sa emane un miros de imi venea sa ma lipesc cu nasul de usa cuptorului si sa nu mai plec, asa ca, de cum am scos-o, i-am tras cateva poze si apoi m-am infipt in ea, am taiat un colt si l-am acoperit cu singura unsoare din casa ... N-ai idee cum s-a topit untul ala in painea aburinda!
      Si B s-a declarat total cucerit de painica aceasta, asa ca va fi ades pregatita, tu numai sa spui cand veniti, ok? Pupici

      Ștergere
  2. Imi imaginez cat a fost de gustoasa si de miros...:)
    Eu am facut lipii integrale;mai putina munca.:)

    Salvez reteta ta !

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Si aici e putina munca, numai sa fii atent. Eu am refacut astazi reteta si m-am trezit ca nu am destula drojdie uscata, m-am dus la magazin am cumparat drojdie proaspata, am completat, apoi am varsat o parte din maia, am incercat sa o refac din ochi; cand sa ma apuc de amestecat mi-am dat seama ca nu am fiert destui cartofi ... deja ma doare capul de cate greseli am comis si sunt tare curioasa daca am reusit sa o dreg. O sa aflu abia peste vreo 4 ore :((

      Ștergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...