luni, 25 iunie 2012

Paine floare, cu oua, unt si lapte

Una dintre mancarurile la care am poftit ades, odata cu aparitia brutariilor "turcesti", au fost acele paini floare, din aluat atat de pufos incat parca nici nu aveai nevoie sa il mesteci si care, in plus, aveau si o gramada de coaja crocanta. E usor de inteles de ce, de cand m-am apucat sa coc propria paine, mi-am dorit sa fac si o astfel de paine.
Nu am nimerit eu exact aceeasi reteta, dar nu-i bai, si aceasta a fost foarte apreciata, intr-atat incat aproape ca nici nu am apucat sa o degust pe indelete, fiind multi cei care au patrulat prin fata cuptorului, asteptand sa se coaca. :)
A fost o painica buna si aspectoasa,  numai buna de mancat in familie sau intre prieteni. :)


INGREDIENTE pentru 1 buc:
1 plic drojdie uscata
240ml lapte caldut
40g unt
30g zahar
2 oua
650g faina 000
2 lingurite sare

PREPARARE:
Drojdia se presara peste 120ml lapte caldut, se acopera si se lasa deoparte 5 minute, dupa care se dizolva, amestecand cu o lingura (de preferinta, folosind coada unui linguri din lemn).

Restul laptelui (120ml) se incalzeste impreuna cu zaharul si untul, pana cand cel din urma s-a topit, in proportie de 50%, apoi se lasa sa se raceasca usor.
Cand untul s-a topit, iar amestecul a ramas doar usor caldut, se adauga ouale batute si se inglobeaza.

Faina se cerne intr-un castron incapator, unde se amesteca impreuna cu sarea. Peste ele se adauga drojdia dizolvata, apoi amestecul cu ou si unt. Se amesteca totul cu o lingura de lemn, apoi se framanta timp de 10 minute, pe masa infainata.


Aluatul se asaza intr-un castron uns cu unt moale sau topit, se acopera cu un prosop, apoi se lasa la crescut timp de 90 de minute.




Dupa ce a crescut, aluatul se preseaza cu pumnul, in cateva locuri, apoi se lasa inca 10 minute deoparte.





Aluatul se framanta putin, se cantareste, greutatea se imparte la 15, rezultand astfel greutatea fiecarei bucati. Binenteles, cele 15 bilute se pot taia si "din ochi", formand un cilindru de aluat, cu o grosime cat mai uniforma.


Fiecare bucata intinde cu palma, pe masa infainata, marginile se strang inspre centru si se preseaza intre degete.
Bilutele de aluat se asaza intr-o tava sau cratita, de 26cm diamtru, unsa cu unt moale. Din cele 15 bile de aluat, se formaza 2 cercuri concentrice, din 9, respectiv 5 bucati, ultima bucata fiind centrul.

Se acopera si se lasa la crescut pentru 45 minute.



Painea crescuta se unge cu un ou amestecat cu o lingura de lapte, apoi se presara seminte, dupa preferinte.


Painea se coace 45 de minute, la foc mediu spre mare. Daca spre finalul coacerii, partea superioara se coace prea tare, se acopera superficial cu o bucata de folie de aluminiu.

Cand este gata, se scoate din forma si se lasa la racit pe un grilaj.



4 comentarii:

  1. like like like!am s-o fac si eu:D nu de alta dar arata superb si am o pofta!!!!!!!!!!te pup ruxi

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Am fost foarte incantata de cat de frumos a crescut si cat de placut se simtea aluatul in mana, avea elasticitatea perfecta.
      Pupici

      Ștergere
  2. ii simt mirosul... eu as manca o portie cu vin si zahar, asa cum faceam cand eram copii la bunici iarna de sarbatori. L

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mmmm, suna interesant, n-am mai auzit de aceasta combinatie. Poate incercam, la iarna. Eu fac painea, voi aduceti vinul ;), apoi va amuzati de cum adorm, la 5 minute dupa ce am pus gura pe vin :))

      Ștergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...